středa 6. března 2013

Knižní recenze: Hororland - Dracula

Knižní recenze na...

Hororland - Dracula
Petr Kopl

Originální název: Dracula
Autor/ka: Bram Stoker
Ilustrátor/ka: Petr Kopl
Edice: Hororland
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2012 (ČR)
Počet stran: 128
Žánr: Fantasy, thriller, horor




Vlastní uvedení do děje
     Určitě znáte příběh Draculy od Brama Stokera. Petr Kopl ho svým ilustrátorským uměním převyprávěl do podoby tohoto komiksu. Hlavní postavou je tedy samotný Dracula - kdo by to byl čekal, že? - a spolu s ním bych poté mezi ty hlavnější postavy zařadila vypravěče a zároveň i postavu z příběhu, lovce upírů Van Helsinga.
    Vše začne tím, že si hrabě Dracula sjedná obchodní schůzku a pan Jonathan Harker to vidí jako velkou šanci získat alespoň nějaký obnos peněz za vykonanou práci, z něhož by si mohl vzít za ženu svou milovanou Minu. Jenže už jakmile jede temným kočárem k Draculově sídlu, není vše tak růžové, jak si to představoval. Ještě než si to však začne plně uvědomovat, je pozdě, protože Draculovi pomůže koupit si nemovitosti v Londýně. A tím začíná peklo.
     Londýnské děti se ztrácejí, přibývá pohřešovaných, napadených nebo mrtvích. Mininu kamarádku dokonce Dracula změní v upíra, ale Van Helsing si s ní nakonec poradí.
     Začínají těžké časy, skupinka odhodlanců musí nyní čelit závodu s časem mezi nimi a Draculou. Podaří se jim zničit samotné zlo všeho?

 

Můj názor na knihu
     Raději ještě zdůrazním, že toto není kniha, ale komiks. Takže něco přeci jen poněkud jiného - více obrázků a méně písmenek :)
     Komiks jsem vyhrála v soutěži u TerezZ. Předtím jsem už četla Hororland - Procitnutí a to se mi moc nelíbilo. Bylo to zkrátka o ničem. Ale zde, možná tím, že příběh byl pevně daný Stokerovými liniemi, se mi komiks líbil o poznání více.
     Jak jste si asi nahoře v informacích přečetli, napsala jsem k žánru, že je to i horor. No, pravda je to jen poloviční, já se u toho nebála ani trošku, ale třeba by se nějaký strašpytel našel :) Určitě to není ten "pravý" horor, ale pro menší děti by mohl být.
     Na začátku, ještě před vyprávěním samotného příběhu, nás autor uvedl do světa nemrtvích, kteří se dělí na tři typy: zombie, vlkodlaky a upíry. Seznámil nás s nimi i s jejich slabinami. Ale nejhorší z nich byl upír Dracula, o kterém je příběh.
     Musím říci, že se mi obrázky v komiksu tentokrát docela líbily. Moc hezké byly kontrasty, když se měnilo vyprávění příběhu z deníku Miny nebo deníku například Harkera. Zajímavé bylo zpracování nabořené lodě, kdy celý obrázek hrál bronzovými barvami. Na druhou stranu to ale dost bilo do očí, jako když se koukáte moc dlouho na reflexní barvu.
     Ovšem co se mi líbilo nejvíc, bylo brilantní zpracování dvou událostí najednou, a to svatby Miny s Jonathanem spolu s pohřbem Mininy kamarádky. Naprosto opačné události a autor je dokázal spojit dohromady, aniž by se do toho čtenář zamotal. To bylo vskutku skvělé. A navíc jste si poté mohli uvědomit, že jedna z nejšťastnějších věcí má trochu podobná některá pronesení slov jako při vašem pohřbu. Zvláštní.
    Další věc, která se mi moc líbila, bylo prolínání osob z jiných příběhů. Například Jonathan Harker se ve vlaku setkal se Sirem Henrym a na nádraží stál Sherlock Holmes (Případ psa baskervilského). Nebo dále zmíněni o prof. Challengerovi (Ztracený svět). Všechny tyto postavy, kde se objevily, odkud jsou apod. jsou pak vypsané vzadu na konci komiksu. Je to vážně zajímavé zpestření. Ještě když jsem o tom nevěděla, že jsou tam nějak úplně naschvál, jenom jsem si říkala: "A hele, nejsou to náhodou ti a ti odtud a odtud?"
    Tento komiks mi určitě zlepšil celkový náhled na Petra Kopla a možná si od něho v budoucnu ještě něco přečtu, když na to natrefím třeba v knihovně apod. Docela dost mě láká Pes Baskervilský. Uvidím.
    Tento komiks určitě doporučuji takovým těm nečtenářům, pro které je moc nudné a namáhavé číst celou knížku. Tady to máte zkráceně, ale pozor! Je to jen inspirováno knihou Dracula, na to nezapomínejte. Na druhou stranu komiks také doporučuji pro chvilky, kdy si sednete do příjemného křesla a chcete si dát jen takové čtení na oddych.  
      
 

O ilustrátorovi
Petr Kopl kreslí a píše komiksy asi nejvíce jakožto zábavné převyprávění slavných příběhů. Určitě znáte Psa Baskervilského, Pompeje, Tři Mušketýry a další. Spoustu podobných příběhů právě Petr Kopl přenesl i do komiksového ztvárnění. Jeho vlastní originalitou je komiks Hororland - Procitnutí, který vyšel u nakladatelství Fragment.


Hodnocení knihy: 6,5 z 10

2 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze!
    Já se přiznám, že než jsem ti výhru předala, tak jsem si sama komiks přečetla. A musím říct, že máme úplně stejný názor ;)

    OdpovědětVymazat

Jsem vděčná za všechny komentáře :) Děkuji